۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید: ۷۴۳۴۹۰
بیدگلی به اثرات افزایش نرخ بهره بانکی به ۳۰ درصد اشاره و مطرح کرد: این وضعیت در کل اقتصاد کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۳۵۹۳۱

دولت می‌خواهد همانند ترکیه عمل کند!/تغییر شرایط جریان‌های پولی با افزایش نرخ بهره بانکی!/تاثیرات تغییر نرخ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

لزوم بررسی افزایش نرخ بهره بانکی در کل اقتصاد کشور/ تمامی قراردادهایی که با نرخ‌های پایین بسته شده بودند در معرض خطر قرار می‌گیرند!

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و عضو سابق شورای عالی بورس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به اثرات افزایش نرخ بهره بانکی به ۳۰ درصد اشاره و مطرح کرد: این وضعیت در کل اقتصاد کشور باید مورد بررسی قرار گیرد. پذیرش نرخ سود ۳۰ درصدی عملاً نرخ رسمی بهره را در شبکه پولی کشور و بازارهای مالی کشور افزایش خواهد داد که این موضوع می‌تواند تاثیرات جدی در اقتصاد کشور بگذارد که البته به مفهوم پذیرش نرخ تورم بالا است.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت طلا ادامه دارد/بانک مرکزی عرضه و تقاضا را تامین کند تا نوساناتی رخ ندهد!/سکه‌های قدیم در بازار و خانه‌ها زیاد است

لزوم بررسی افزایش نرخ بهره بانکی در کل اقتصاد کشور/ تمامی قراردادهایی که با نرخ‌های پایین بسته شده بودند در معرض خطر قرار می‌گیرند!

بازتاب اولیه‌ افزایش نرخ بهره بانکی این است که همه قراردادهایی که پیش از این با نرخ‌های پایین بسته شده بودند در معرض خطر عدم ایفای تعهدات قرار می‌گیرند یعنی نرخ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتاً این شرایط جریان‌های پولی را هم تغییر خواهد داد.

اسلامی ادامه داد: احتمال دارد دولت شبیه کاری که در ترکیه انجام می‌شود بخواهد با افزایش نرخ بهره جلوی رشد تورم را بگیرد و در حقیقت قصد داشته باشد سیاست‌های ضد تورمی اعمال کند، اما در حقیقت بازتاب اولیه‌ این موضوع این است که همه قراردادهایی که پیش از این با نرخ‌های پایین بسته شده بودند در معرض خطر عدم ایفای تعهدات قرار می‌گیرند یعنی نرخ‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتاً این شرایط جریان‌های پولی را هم تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید: بعید است دلار به کانال ۵۰هزار تومان برگردد!/علت افزایش نرخ ارز؟/ثبات نرخ ارز برای فعالین اقتصادی مهم است

دولت کنترل بازار ارز را از دست داد 

لزوم بررسی افزایش نرخ بهره بانکی در کل اقتصاد کشور/ تمامی قراردادهایی که با نرخ‌های پایین بسته شده بودند در معرض خطر قرار می‌گیرند!

دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مطرح کرد: افزایش تنش‌ها در منطقه منجر به افزایش نرخ ارز شد. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که این افزایش نرخ ارز به بعد از انتخابات یا بعد از سال جدید موکول خواهد شد. به نظر می‌رسد که دولت کنترل بازار ارز را برای مدتی از دست داد و قیمت ارز نزدیک به ۶۰ هزار تومان هم رسید. تثبیت قیمت ارز در رقم‌های بالاتر از قیمت‌های تعادلی پیشین اگر بر اساس افزایش سطح تنش نباشد یعنی دولت بتواند سطح تنش را کنترل کند و قیمت ارز برنگردد احتمالاً آثار افزایشی در قیمت‌های بازار سهام ادامه خواهد داشت همزمان این افزایش نرخ سود هم رخ داده که ممکن است تاثیراتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.

برچسب ها: نرخ بهره بین بانکی دولت اقتصاد ترکیه افزایش نرخ ارز قراردادهای کار شرایط اقتصادی نرخ های جهانی کنترل تورم کنترل
ارسال نظر
آخرین اخبار